sunnuntai 15. syyskuuta 2013

Tutustuin kirjaan..

Vähän aikaa sitten ostin ensimmäisen ja ainoan oppikirjani. 
Visualisteille ei ole montakaan oppikirjaan kirjoitettu, joten kun on yksi hyvä tehty ja löydetty niin siihen on syytä tutustua. Luin ja tutustuin Visualistin työkalupakki -kirjaan, joka johdattaa lukijan näyteikkunan somistamisen ja tuotteiden esillepanon maailmaan. Sen on kirjoittanut Annika Hirvi ja Sanne Nyholm.
  Mustakantinen Visualistin työkalupakki- kirja on helposti luettava ja selkeä (kuvat tosin voisivat olla parempilaatuisia..). Kirja on oikein mukava tehopaketti visualistin työhön sekä kaikille, joita visuaalinen markkinointi ja esillepanot kiinnostaa.
Suosittelen tutustumaan tähän opukseen! :)

Listasin ylös tärkeitä pointteja, sillä tykkään pointeista ja muistiinpanoista,
vaikka koneella muistiinpanot ei näytä yhtä eläviltä ja mielenkiintoisilta kuin paperilla :) 
Tästä saa kuitenkin esimakua kirjaan!
 

Myymälän visuaalinen markkinointi
luodaan myymälän imago eli mielikuva myymälästä
markkinoinnin viestiketju tehostaa markkinointia (mainosvälineiden ja myymälän yhdenmukaisuus)


Myymälän näyteikkunat
ovat mainostilaa 24/7!
tarkoitus lisätä myyntiä
tehostaa mainontaa
viestittää liikeideaa
rakentaa myymälämielikuvaa
Ja tapa erottautua kilpailijoista
NÄYTEIKKUNA ENSISILMÄYS MYYMÄLÄÄN!
Suunnittelussa hyvä muistaa AIDA- malli! (A=Attention, I=Interest, D=Desire, A=Action)
Suunnittelu lähtee aina tuotteista samoin ideointi
Optinen keskipiste: sijaitsee katsojan silmien korkeudella keskellä näyteikkunaa -> siihen katse ensimmäisenä kiinnittyy!
Tyhjä tila ->nostaa tuotteita esille

Väri visuaalisena viestinä
värit luo erilaisia tunnelmia
lisäävät tuotteiden haluttavuutta ja ajanmukaisuutta

Myymälän valaistus
liikeidea määrittelee
hyvä myymälävalaistus lisää myyntiä
valon värillä on väliä
VALOLLA MYYDÄÄN!

Myymälän sisäänkäynti
selkeä visuaalinen profiili on tärkeä tapa erottautua kilpailijoista
VALOISUUDELLA ja SIISTEYDELLÄ houkutellaan asiakkaita
"Kun ovi on auki, myymälään on helppo astua sisään"

Tuotteiden esillepano myymälässä
Kohtaamisjärjestys -> 1.etutila 2.keskitila 3.seinusta
Ykkös- eli fokuspöytä
suunnitelmallinen esillepano ->helpottaa ostamista
asiakaskierto ->tärkeää että liikkeessä helppo liikkua ja riittävästi tilaa

Myymälän muut esillepanopisteet
hyllyn pääty = erittäin hyvä myyntipaikka
lavat
Muista oikea tuote oikeaan kalusteeseen!

                         ja tässä vielä muutama esimerkkikuva!


Symmetrinen sommitelma

Epäsymmetrinen sommitelma

Parittomalla määrällä saadaan mielenkiintoinen ryhmittely.

Toisto on tehokas visuaalinen keino herättää huomiota.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti